lexikoukr   ГОЛОВНА - ДОПИСИ - 2017    facebook.com/Lexikoukr

ЧИ Є ГАЗ В УКРАЇНІ ПРОСТО ГАЗ?

(скандальна постанова про введення абонплати на поставку газу)

 

A cursory acquaintance with the Decree on natural gas supplies in Ukraine approved by NCREPK shows that the planned production costs and profits do amount to 14.97 billion UAH at the most but not 24.15 billion UAH. Gas consumers will unreasonably overpay $ 9.18 billion in favor of private companies.

 

Автор: М. Терлецький

11 квітня 2017 р.
1236-й день з початку Революції Гідності

 

Путін запропонував українській владі

купувати газ за нормою «бери або плати».
Українська влада довго обурювалася

такою несправедливістю!


Тепер українська влада

пропонує газ своєму народові

за «путінською» нормою«бери або плати».
З чистим сумлінням, спокійною совістю…

 

 

10 квітня 2017 р. під тиском народних депутатів від радикальної партії та «свободи» голова НКРЕКП заявив, що змінює (скасовує) скандальну постанову від 28 березня цього року про введення абонплати на поставку газу. Однак на сайті НКРЕКП постанова про скасування зазначеної постанови в цей день так і не з’явилася….

 

Про НКРЕКП, НАЗК тощо
Шановні законодавці. В законах про ці органи відсутня норма про припинення повноважень членів внаслідок відповідальністі за те, що вони приймають (крім хіба-що корупції, вироку суду). Тому вся країна сміється над тим, як пані Корчак сміється вам в обличчя, коли ви питаєте її про божевільні премії. Як співставити з цей цинічний виклик суспільству з тим, що на фронті військові ризикують життям, а тут в теплих кабінетах працюють абияк, а премії отримують "по-стахановські." По справедливості пані має повернути гроші і вибачитися перед народом, що довірив їй посаду...

 

Про ціну на газ минулу і майбутню.
Всі, хто відвідував загальноприходську середню школу знають закон збереження маси, в т.ч. і грошової.


Отже, по-перше, якщо початкова ціна (6,879 гривні за 1 куб. метр ) вирахувана правильно, сума ціни за куб м. газу і послуг з доставки цього обсягу не може збільшитися при розкладі на частки. Враховуючи, що більшість експертів вказували на те, що ціна (6,879 гривні за 1 куб. метр ) була набагато завищеною, то про збільшення нових цін не може бути й мови.

 

По-друге. ЗУ «Про ринок природного газу» прийнятий, як йдеться в ньому, для забезпечення високого рівня захисту прав та інтересів споживачів природного газу, а ціни на ринку природного газу, що регулюються державою (зокрема тарифи на послуги транспортування, розподілу, зберігання) повинні бути:

1) недискримінаційними; 2) прозорими.


Оскільки саме до сукупної ціни, в якій не було видно частки  вартості саме газу і частки на його транспортування, були претензії, то і було прийнято рішення розділити їх і зробити прозорими щодо вирахування. Тому нові ціни не мають автоматично складати в сумі попередню, а оцінені на предмет встановлення правильної величини.

 

По-третє. Чому нова загальна ціна, що складається з плати за газ, за доставку газу (транспортування, розподілу, зберігання), податку на додану вартість має нараховуватися пропорційно отриманим «кубам»? Тому, що:


—  громадяни і мають платити однією платіжкою за всі ці три частини;
— є прозорість у визначенні тарифу на доставку газу (транспортування, розподіл, зберігання) кубометра газу;
—  існує прозорість в контролі за нарахуванням і сплатою.

 

По-четверте. При нульових (те саме стосується і малих) обсягах споживання газу раніше вартість оплати складала 0 грн. Забезпечення неперевищення нових цін порівняно зі старими (встановлення початкового рівня абонплати 0 грн.) автоматично досягається вирахуванням абонплати пропорційно отриманим кубам.

 

По-п’яте. На відміну від суб’єктів підприємницької діяльності обсяг газу для побутового споживання є сталим. Тому відсутні ризики збільшення споживання, і вирахування плати не може здійснюватися по максимальній пропускній здатності протягом 24 годин 30,4 дні на місяць. Наведені в подальшому характеристики показують, що  при річному споживанні газу побутовими споживачами в розмірі 17,6 млрд. куб. м НКРЕКП  вираховує для них тариф виходячи із  (транспортування, розподіл, зберігання) кубометра газу   609,1   млрд. куб. м., що перевищує факт на 3 461 % !

 

Отже, ціна газу і абонплата.
Залишимо наразі ціну на газ і розглянемо формування абонплати, яку ввела НКРЕКП  28 березня 2017 року. Далі надаємо зауваження до деяких елементів, що формують абонплату.
(Обґрунтування НКРЕКП   див.:
http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/Materialy_zasidan/2017/berezen/28.03.2017/p14_28-03-17.pdf)

 

Зауваження
щодо деяких елементів витрат
«Обґрунтування Департаменту із регулювання відносин у нафтогазовій сфері до рішення про встановлення тарифів на послуги транспортування природного газу для споживачів України для точок входу і точок виходу для ПАТ «Укртрансгаз» та тарифів на послуги розподілу природного газу для газорозподільних підприємств»

 

1. Плановані виробничі витрати, усього завищені на суму 446,9 млн. грн. (арифметичні розрахунки):

 

Витрати

млн. грн.

Плановані виробничі витрати, усього

23 652,3

Плановані виробничі витрати по елементам (зазначені)

23 205,4

усього завищено

446,9

 

2. До витрат, які покладаються на споживачів газу в 2017 року, отже, увійдуть в абонплату цього року і подальших років, безпідставно включена недоотриманих доходів за попередні періоди акціонерними товариствами з приватними бенефіціарами : 765,6 млн. грн.

 

3. На всіх споживачів газу безпідставно покладені затрати (увійдуть в абонплату цього року і подальших років), пов’язані з приладами обліку окремих як побутових так і непобутових споживачів: 1 011,3 млн. грн.

 

Затрати

млн. грн.

Витрати на встановлення індивідуальних лічильників газу населенню

502,3

Витрати на заміну лічильників газу та/або створення обмінного фонду лічильників

289,4

Встановлення засобів дистанційного зчитування показників лічильників

105,7

Витрати на встановлення будинкових приладів обліку

16,5

Встановлення засобів дистанційного зчитування показників лічильників

31,2

повірка та ремонт лічильників

66,1

Всього

1 011,3

 

4. На всіх споживачів газу безпідставно покладені завищені затрати в сумі 1 485,2 млн. грн., пов’язані з перевищенням середньої зарплати, прийнятої при розрахунку тарифу абонплати порівняно з даними служби статистики,  і відповідно завищено єдиний внесок на  загальнообов'язкове державне соціальне страхування в сумі 326,6 млн. грн. Разом сума перевищення складає 1 811,8 млн. грн.

 

Назва

Прийнята в розрахунку

Згідно з  даними Державної служби статистики України

Завищення;

середньомісячна  заробітна  плата; грн.

8 418,0

6 109,0

2 309,0

Витрати на оплату праці;  млн. грн.

5 414,8

3 929,6

1 485,2

Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;  млн. грн.

1 191,1

864,5

326,6

Всього;  млн. грн.

 

 

1 811,8

 

5. На всіх споживачів газу безпідставно покладені витрати на капітальні вкладення суб’єктів підприємницької діяльності в розмірі 558,5 млн. грн.

 

6. Безпідставно покладені витрати на амортизаційні відрахування в сумі 456,5 млн. грн. . Споживачі, які безкоштовно передали на баланс газопостачаючих ПАТ побудовані власним коштом мережі мають наразі і надалі сплачувати за знос цих газопроводів (?).

 

7. Викликають сумнів і розмір інших витрат, а також приєднана потужність розподілу природного газу побутових споживачів; 1000 м3 на рік 609, 14 млрд. куб. м; не є доцільним використання в розрахунках цього обсягу газу для побутових споживачів.


При використанні населенням 17,6 млрд. куб. м  (див. мал. 1) необґрунтовано покладені на населення витрати на оплату оператору газотранспортної системи обсягу замовленої потужності в точках виходу з газотранспортної системи 4 130,5 млн. грн.

 

 

 

Всього

В розрахунку

Дійсно

Завищення

обсяг

млрд. куб. м

901,1

609,1

17,6

 

витрати на оплату оператору газотранспортної системи обсягу

млн. грн.

6 291,8

4 253,4

122,9

4 130,5

 

gas

 

мал. 1
http://www.naftogaz.com/www/3/nakweb.nsf/0/E8A50F7214508AE8C22580BC00440E84?OpenDocument

 

Враховуючи викладене, плановані виробничі витрати разом з прибутком становлять не 24,15 млрд. грн., а 14, 97 млрд. грн.
А різниця від доходу за встановленими безпідставно збільшена на 9, 18 млрд. грн. (без ПДВ), а з ПДВ - 11,0 млрд. грн. і ці 11,0 млрд. грн. необґрунтовано закладено в абонплату. Скажу більше: це не просто разова "помилка". Коли її закладено в тариф, то це означає, що цю "помилку" ми будемо сплачувати не тільки в 2017 році, а і в подальших роках! А це вже не 11 млрд. грн. – це 11 млрд. грн. помножені на роки…

 

На нашу думку,  це схоже на шахрайство і корупцію, а саме як спроба шляхом обману громадян заволодіти їх грошима і спряиувати їх на користь третіх осіб.
Втім, правову оцінку таким діям мають дати правоохоронні органи.


Резюме. При більш детальній оцінці витрат суб’єктів газового ринку, які включені до абонплати, можливе подальше її зниження до справедливої фактичної вартості.

 

початок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



КРАЇНИ
Flag Counter

   LEXIKOUKR  EST. 2013